Een raceteam samenstellen

Voor het samenstellen van je eigen raceteam gelden de volgende regels:

  • Een raceteam moet bestaan uit 2 coureurs, 1 motor en 1 chassis.
  • Maximaal 1 coureur of onderdeel (chassis, motor) per Formule 1-renstal.
  • Je hebt een budget van € 100 miljoen ter beschikking om je raceteam samen te stellen.

Punten

Het spel bestaat uit 20 speelronden: elke Grand Prix is een speelronde. Er zijn in een speelronde punten te verdienen op basis van:

  • De starting grid die volgt na de uitslag van de kwalificatie
  • De uitslag van de race
  • Bonuspunten

Er zijn aparte puntenverdelingen voor coureurs, motoren en chassis (zie Puntenoverzicht).

Punten Coureurs Chassis/Motor
POSITIE KWALIFICATIE RACE KWALIFICATIE RACE
1 30 80 15 40
2 26 70 12 35
3 22 60 10 30
4 18 50 9 24
5 16 45 8 22
6 14 40 7 20
7 12 35 6 18
8 11 30 6 16
9 10 27 5 14
10 9 24 5 12
11 8 21 4 10
12 7 18 4 9
13 6 15 3 8
14 5 12 3 7
15 4 10 2 6
16 3 8 2 4
17 2 6 1 3
18 1 4 1 2
19 0 2 0 1
20 0 0 0 0
Voor de motor en het chassis dat je gekozen hebt, krijg je twee keer punten toegekend aangezien twee coureurs er gebruik van maken. Heb je bijvoorbeeld een chassis van Ferrari gekozen en de beide Ferrari-coureurs eindigen als tweede en zesde in de race dan krijg je voor je chassis dus 35 + 20 = 55 punten.

Bonuspunten

Je ontvangt per speelronde bonuspunten voor:

  • De snelste ronde; indien je de betreffende coureur, motor of chassis in je team hebt.
  • Goedgemaakte posities; verschil tussen starting grid en race-uitslag. Dit geldt voor coureur, motors en chassis, maar niet icm een DNF.
  • Goede voorspellingen voor pole position, snelste raceronde en/of racewinnaar. (Dit hoeft niet per se een coureur uit je eigen team te zijn.)
Bonuspunten Coureurs Chassis/Motor
Snelste Ronde 10 5
Per goedgemaakte positie in de race t.o.v. startpositie 2 1
Let op: bij een DNF ontvang je geen bonuspunten voor je coureur/chassis/motor bij eventueel goedgemaakte posities.
Bonuspunten Voorspel de race
VRAAG 1

Wie gaat er pole position rijden?

10
VRAAG 2

Wie rijdt de snelste raceronde?

10
VRAAG 3

Wie wint deze race?

10

Strafpunten

Er worden strafpunten toegekend aan:

  • Coureurs die bijvoorbeeld wegens technische problemen geen tijd hebben neergezet tijdens de kwalificatie, of coureurs die door de 107%-regel niet geklasseerd worden in de kwalificatie maar door uitzondering wel aan de start van de race mogen verschijnen (DNQ).
  • Coureurs die bijvoorbeeld wegens technische problemen niet gestart zijn in een race, of coureurs die door de 107%-regel niet aan de start van de race mogen verschijnen (DNS).
  • Coureurs die uitgevallen zijn tijdens een race en de finish niet hebben gehaald (DNF).
  • Coureurs die worden gediskwalificeerd (DSQ). In dat geval vervallen de racepositie en alle tijdens de race behaalde punten. Bij een DSQ wordt de coureur teruggezet naar de laatste plaats in de race-uitslag van het spel. Wel worden de tijdens de kwalificatie behaalde punten of strafpunten meegeteld. De score voor coureurs, motor en chassis wordt dan dus alleen bepaald door de punten of strafpunten uit de kwalificatie en de strafpunten ten gevolge van de diskwalificatie.

Hetzelfde geldt voor de motor en het chassis die bij de betreffende coureurs horen. Deze strafpunten worden in mindering gebracht op het totaal aantal behaalde punten van het door jou geselecteerde onderdeel (coureur, motor of chassis).

Strafpunten Coureurs Chassis/ Motor
DNF
  • Uitgevallen tijdens de race (finish niet gehaald)
Coureur-6 Chassis/Motor-3
DNQ
  • Niet deelgenomen aan de kwalificatie + wel deelgenomen aan de race, of:
  • Niet voldaan aan de 107%-regel, maar (door een uitzondering) wel deelgenomen aan de race
Coureur-8 Chassis/Motor-4
DNS
  • Wel deelgenomen aan de kwalificatie + niet deelgenomen aan de race, of:
  • Niet voldaan aan de 107%-regel en daardoor niet deelgenomen aan de race
Coureur-12 Chassis/Motor-6
DSQ
  • Niet aan de reglementen voldaan
Coureur-20 Chassis/Motor-10
Let op. Het kan voorkomen dat een coureur, motor of chassis extra strafpunten krijgt wanneer de situatie daar om vraagt (bijvoorbeeld: DNQ + DNF of DNQ + DNS).
Afkortingen
FLP = Fastest Lap DNS = Did Not Start DSQ = Disqualified
DNQ = Did Not Qualify DNF = Did Not Finish  

Actuele teamwaarde

Voor de aanvang van het spel hebben coureurs en onderdelen een vastgestelde waarde, de beginprijs. Tijdens het spel veranderen de prijzen van coureurs, de chassis' en de motoren echter na elke Grand Prix op basis van de prestaties. Bij de prijs van een coureur die als eerste eindigt wordt bijvoorbeeld €5M opgeteld. De coureur die als laatste eindigt wordt €3M minder waard.

De actuele prijs wordt na elke speelronde opnieuw berekend aan de hand van de prijs die de coureur, chassis of motor in de vorige speelronde had. Voor de eerste speelronde is dat de beginprijs. Bijvoorbeeld: Daniel Ricciardo wordt vierde in de eerste race. In de tweede race valt hij uit en wordt zeventiende. Hij heeft een beginprijs van 48M euro. Na de eerste race is zijn waarde 48M + 3M = 51M euro. Na de tweede race: 51M - 1M = 50M euro.

De actuele prijs is van belang voor het aanbrengen van wijzigingen in je team.

De prijs van coureurs, chassis en motoren kunnen daarbij echter niet oneindig stijgen of dalen: de prijs bedraagt maximaal 150M euro en minimaal 1M euro.

Na elke GP verdient een teammanager salaris. Dit wordt berekend volgens het aantal punten dat in een raceweekend is gescoord: elk punt levert €50.000 op. Scoor je 0 punten of minder, dan ontvang je geen salaris.

Waardewijzigingen

Na iedere Grand Prix kan de waarde van coureur, chassis of motor wijzigen, op grond van de behaalde klassering in de race. Onderstaande tabel laat zien hoe de waarde kan wijzigen.

Waardebepaling
Positie Coureurs Chassis Motor
1 + € 5 M + € 1.25 M + € 1.25 M
2 + € 4 M + € 0.9 M + € 0.9 M
3 + € 4 M + € 0.75 M + € 0.75 M
4 + € 3 M + € 0.6 M + € 0.6 M
5 + € 3 M + € 0.5 M + € 0.5 M
6 + € 2 M + € 0.4 M + € 0.4 M
7 + € 2 M + € 0.3 M + € 0.3 M
8 + € 1 M + € 0.2 M + € 0.2 M
9 + € 1 M + € 0.1 M + € 0.1 M
10 € 0 M € 0 M € 0 M
11 € 0 M € 0 M € 0 M
12 € 0 M € 0 M € 0 M
13 € 0 M € 0 M € 0 M
14 € 0 M € 0 M € 0 M
15 € 0 M € 0 M € 0 M
16 - € 1 M - € 0.1 M - € 0.1 M
17 - € 1 M - € 0.2 M - € 0.2 M
18 - € 2 M - € 0.3 M - € 0.3 M
19 - € 2 M - € 0.5 M - € 0.5 M
20 - € 3 M - € 0.75 M - € 0.75 M
  • Voor de motor en het chassis worden de waardes van de twee rijders die met uw onderdeel rijden bij elkaar opgeteld, waarbij de eindwaarde wordt afgerond naar hele miljoenen. Bijvoorbeeld: de Ferrari-coureurs eindigen als vierde en negende en je hebt als motor de Ferrari-motor gekozen. De extra waarde van jouw motor wordt dan 0,6 + 0,1 = +0,7 miljoen euro. Dit bedrag wordt vervolgens afgerond naar +1 miljoen euro.
  • Ook als een coureur uitvalt of wordt gediskwalificeerd, krijgt hij een klassering in de einduitslag van een Grand Prix.

Team wijzigen

Na elke race kun je jouw team aanpassen. Er kan gewisseld worden vanaf de dinsdag 12:00 uur na de race tot het aanvangstijdstip van de kwalificatie op de zaterdag voor een nieuwe race. Het is verstandig om hiervoor de site (countdown) in de gaten te houden.

Je teamopstelling wordt standaard voor iedere GP geheim gehouden. Hiermee voorkom je dat je concurrenten jouw wijzigen en voorspellingen kunnen zien.

Als je wilt wisselen moet je eerst een coureur of onderdeel verkopen. Voor elk verkocht onderdeel ontvang je 90% van de actuele prijs van dat onderdeel. Met het door de verkoop vrijgekomen geld en het salaris dat je verdiend hebt tijdens een race, kan je vervolgens een nieuwe coureur of een nieuw onderdeel kopen. Bij aankoop betaal je de volledige prijs. Op de pagina Transfermarkt vind je de actuele prijzen van coureurs, chassis en motoren. Je kunt een wissel via de ‘ongedaan maken’ knop terugdraaien. Deze optie werkt alleen zolang de database nog open is voor een Grand Prix.

Mocht een Formule 1-renstal tijdens het raceseizoen gedeeltelijk of helemaal uitvallen, dan blijft dit team in het spel bestaan. Uiteraard behalen coureurs, motor en chassis van dit team dan geen punten meer. Via verkoop kan je deze inactieve teamonderdelen vervangen.

Wanneer tijdens het raceseizoen een coureur geblesseerd raakt, uitvalt en/of door zijn Formule 1-renstal wordt vervangen door een ander, dan neemt de vervanger automatisch de actuele waarde van de vervangen coureur over. De nieuwe coureur wordt zodra het bericht over de coureurswissel definitief is zo spoedig mogelijk in het spel opgenomen. Elke deelnemer met de vervangen coureur in zijn team krijgt daarmee automatisch de nieuwe coureur in zijn team.

Zie ook de actuele transfermarkt.

Gelijk aantal punten

Bij een gelijk aantal punten van twee of meerdere teammanagers geeft de hoogte van het eindbudget van het team de doorslag. Het team dat efficiënter heeft gewisseld en daardoor meer budget over heeft gehouden krijgt in dit geval een hogere plaats dan een team met een lager eindbudget. Mocht dit nog geen uitsluitsel geven, dan geldt het moment waarop het team voor het eerst is samengesteld: degene die dit eerder heeft gedaan, krijgt in dat geval een hogere klassering.

Naar boven